Contoh Kalimat yang Tidak Bagus Dalam Agama Islam

Contoh Kalimat yang Tidak Bagus Dalam Agama Islam

LEMBARAN Islam perintah Islam untuk mengekalkan lisan (lidah). Menggunakan lisan untuk bercakap perkara-perkara yang baik, atau lebih baik lagi.

Islam memberikan perhatian khusus pada lisan. Allah dan Rasul-Nya untuk membimbing kita untuk ucapan hasil adil atau denda bercakap dan membantu.

Islam melarang umat Islam mengatakan tidak baik, jahat, mengumpat, dan sebagainya. "Seorang mukmin tidak menyebarkan fitnah, penanda kini yang, berkata keji atau berkata busuk" (HR. Bukhari dan Al-Hakim).
17 Pantang Oral
Sekurang-kurangnya, terdapat 17 hadits-hadits Nabi yang memberikan kita panduan untuk mengekalkan lisan atau pertuturan, seperti yang dinyatakan Dr. Muhammad Faiz Almath di 1100 Dipilih Hadith (Gema Insani Press):

1. Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah berkata yang baik atau berdiam diri. (HR. Bukhari)

2. Siapakah yang memberikan jaminan kepada saya untuk menjaga rahang (mulut) dan di antara kakinya (kemaluan) maka aku akan menjamin dia Paradise. (HR. Bukhari)

3. Mana-mana perkataan terakhir "La ilaha illa Allah" 'Tidak ada Tuhan melainkan Allah', dia akan masuk syurga. (HR. Abu Dawud)

4. Sesungguhnya di antara ungkapan dan maklumat adalah perkataan sihir. (HR. Bukhari)

5. Apabila salah seorang dari kamu marah tidak kedengaran. (HR. Ahmad). Penjelasan: Talk apabila emosi (marah) boleh mengelirukan.

6. Senyap (tidak bercakap) ialah hikmat dan beberapa orang yang melakukannya. (HR. Ibn Hibban)

7. melarang Allah anda tidak bercakap banyak, yang diomongkan, dan satu pembaziran wang dan banyak bertanya. (HR. Asysyihaab)
Baca Juga
Ini 17 Pantang Oral: Baik Talk Only!
Bagaimana untuk menghapuskan selain Great hadats Bath
Arabic script Hi, Bismillah
8. Jika ada orang yang mencaci kamu tentang apa yang dia tahu tentang anda, jangan mencaci kepadanya tentang apa yang anda tahu mengenai beliau sebagai ganjaran untuk anda dan untuk kemalangan itu. (HR. Ad-Dailami)

9. Sesiapa yang suka bercakap adalah banyak kecederaan dan banyak dari orang-orang begitu banyak dosa, dan sesiapa dosa kemudian banyak neraka lebih utama baginya. (HR. Al-Tabarani)

10. Kebanyakan dosa Adam kerana lidahnya. (HR. Al-Tabrani dan al-Baihaqi)

11. Jadilah pujian berhati-hati (memuji-muji), sesungguhnya ia adalah penyembelihan. (HR. Bukhari)

12. A memuji-muji kawannya di hadapan Nabi, kemudian dia berkata, "Berjaga-jagalah, kamu potong kepalanya! Anda perlu memotong kepalanya (disebut berulang kali)". (HR. Ahmad)

pasir 13. Sow ke muka orang-orang yang suka memuji dan mendatar. (HR. Muslim)


14. Do anda tahu apa ghibah itu? Mereka menjawab, "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui." Beliau berkata, "Sebutkanlah sesuatu tentang saudaramu perkara yang dia tidak suka." (HR. Muslim)

15. Seorang mukmin tidak menyebarkan fitnah, penanda kini yang, berkata keji atau berkata busuk. (HR. Bukhari dan Al-Hakim)

16. Semua orang saya jangan diampuni kecuali yang (berkorban untuk) berhala, yang terang-terang melakukannya pada waktu malam dan kemudian ditutup oleh Allah, tetapi keesokan harinya beliau mendedahkan dirinya dengan berkata, "Wahai fulan, malam tadi saya lakukan ini .. . seperti ini. " Dia membuka tabir yang telah disekat oleh abiabiz Allah Azza wajalla. (Lynch)

17. Yang aku bimbang bangsaku telah menjadi orang-orang munafik yang boleh mengemukakan bantahan lidah. (HR. Abu Ya'la). *

Begitu juga Posts Mengenai Ini Pantang 17 Oral: Baik Talk Only! Dengan url https://ciriislam.blogspot.com/2018/08/inilah-17-pantangan-lisan-bicara-yang.html

Sila Klik Kongsi Untuk Social Media Icon dengan Klik Di bawah Dan Baik Bekerja Untuk Anda Dan lain ...

Sila Leave a Comment Jika Ada pertanyaan Mengenai Ini Post 17 Pantang Oral: Baik Talk Only! The.

Baca Juga
SHARE
Subscribe to get free updates

Related Posts

Post a Comment

Popular